Khamis, 17 November 2011

Beijing kota purba termaju di dunia


 

SEBAGAI kota purba termaju di dunia, Beijing atau juga dikenali sebagai Peking pastinya memiliki keistimewaan yang tersendiri. Destinasi tersebut yang turut dikenali ramai sebagai kota terpadat di dunia dengan bilangan mencecah 20 juta penduduk itu bukan sekadar kota biasa.
Ini kerana sebagai sebuah bandar raya yang diiktiraf sebagai pusat Metropolis di China, Beijing dibahagikan kepada 14 daerah dalam bandar dan dua daerah di kawasan luar bandar.
Selain itu, bandar tersebut juga dijadikan sebagai pusat pengangkutan utama, dengan berdozen landasan kereta api, lebuh raya dan tidak kurang juga sebagai tempat persinggahan atau transit buat kebanyakan syarikat penerbangan antarabangsa.
Sejak berkurun lamanya, Beijing kini semakin maju sehingga berperanan sebagai jantung utama pergerakan ekonomi China dan pusat kebudayaan yang dipenuhi dengan pelbagai binaan lama dan moden.
Istimewanya, destinasi ini amat terkenal dengan kemewahan istana-istana, kuil-kuil dan dinding-dinding batu besar serta pintu kepada khazanah warisan kesenian China.
Di kota tersebut, pelawat dan pengembara mempunyai banyak pilihan untuk menghabiskan masa percutian bersama keluarga.
Bagi yang melawat buat kali pertama, pemilihan destinasi mungkin antara perkara paling sukar untuk ditentukan kerana sebagai pusat tamadun manusia antara yang tertua dunia, Beijing menawarkan pelbagai destinasi menarik untuk dikunjungi.

Oleh AHMED SYAHRIL ZULKEPLY

0 comments: