Jumaat, 16 Mac 2012

Juruterbang wanita membelah angkasa


Barisan juruterbang wanita yang menjadi kebanggaan AirAsia.
Menjadi juruterbang jarang tercicir daripada senarai cita-cita idaman kebanyakan kanak-kanak ketika di zaman sekolah.
Waktu itu gambaran mengemudi sendiri sebuah pesawat terasa begitu gah. Apatah lagi segak mengenakan seragam putih hitam sambil mengepit topi berlencana lambang sayap.
Tanpa mengira sama ada kanak-kanak lelaki mahupun perempuan, apabila ditanya apakah cita-cita apabila besar nanti pasti pantas memberi jawapan: “Saya nak bawa kapal terbang sebab dapat peluang untuk ‘terbang’ ke mana-mana destinasi yang diingini.”
Begitu juga dengan empat juruterbang muda yang ditemui di Terminal Tambang Murah (LCCT), Sepang, baru-baru ini.
Keterujaan mereka untuk mengemudi kapal terbang begitu terserlah sebaik tamat pengajian di tingkatan lima. Masing-masing meneruskan pengajian di akademi penerbangan.
Cerita yang sama juga berlaku pada Noor Hafizah Mohd. Idrus, 28, yang berminat untuk menjadi juruterbang sedari kecil.
Bezanya, impian itu pada awalnya mendapat tentangan daripada kedua ibu bapanya.
Sebaliknya mereka mahu melihat Noor Hafiza berjaya dalam bidang perubatan dan bergelar seorang doktor.
Untuk tidak menghampakan impian orang tua, dia meneruskan pengajian di dalam bidang sains, peringkat matrikulasi di Londang, Melaka walaupun terpaksa melupakan impian untuk terbang tinggi di awan biru.
Disebabkan markah yang tidak begitu melayakkannya untuk meneruskan pengajian dalam bidang perubatan, akhirnya anak kedua daripada enam beradik itu meneruskan pengajian dalam bidang multimedia peringkat ijazah
di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).
Begitupun setelah mengharunginya selama satu setengah tahun, pengajiannya ‘terbengkalai’ begitu sahaja tanpa sempat ditamatkan.
Semuanya gara-gara iklan AirAsia yang disiarkan untuk pengambilan kadet juruterbang syarikat tersebut.
Lantas, tanpa berfikir panjang, Noor Hafizah atau lebih mesra disapa Fizah telah memohon tanpa pengetahuan keluarga.
Hari ini, setelah enam tahun bernaung di bawah sayap AirAsia, anak kelahiran Taiping, Perak itu akhirnya berjaya meyakinkan kedua ibu bapanya bahawa kerjaya sebagai juruterbang mampu dipikulnya.
“Pada peringkat awal, emak dan ayah susah juga hendak menerima kenyataan saya menyertai AirAsia sebagai juruterbang. Tambahan pula terpaksa meninggalkan pengajian di UKM.
“Tetapi setelah diterima dan lulus temuduga dan saya berjanji akan melakukan yang terbaik, akhirnya mereka menerima dan kini menyokong kuat saya.
“Yang pasti, hari ini saya mampu berbangga dengan diri sendiri kerana cita-cita yang diimpikan sejak kecil menjadi kenyataan,” katanya sambil tersenyum.
Apa yang lebih membanggakan, Pembantu Juruterbang Kanan itu merupakan kelompok pertama wanita yang menyertai akademi AirAsia sebagai juruterbang.
Jika bersemuka dengan Noor Hafizah pastinya tidak percayai dia merupakan individu yang mengemudi pesawat Airbus A330 dengan 375 penumpang kerana susuk badannya yang kecil.
Pada masa sama, pengorbanan Noor Hafizah melepaskan pengajian di UKM berbaloi kerana kini dia dalam proses menunggu masa untuk ditemuduga sebagai kapten.
Siapa sangka, penglibatan awalnya dalam bidang penerbangan mendapat tentangan hebat daripada kedua ibu bapanya, hari ini sudah mampu tersenyum bangga dengan kejayaan yang dikecapi.
Secara tidak langsung, dia juga berjaya membuktikan bahawa wanita juga mampu menggerakkan jentera berat dan besar malah keupayaan mereka tidak harus dipandang sebelah mata.
Seorang lagi Pembantu Juruterbang Kanan AirAsia, Illyaquila Fateen Ismail, 24, merupakan kadet wanita pertama menamatkan pengajian di Halim Mazmin Aerospace (HMA) Sdn. Bhd., Langkawi, pada tahun 2007 sebelum dia menyertai keluarga Air Asia.
Ia sekali gus menjadikan Illyaquila wanita pertama menerima sayap penerbangan daripada akademi penerbangan tersebut.
Anak kepada seorang juruterbang Penerbangan Malaysia (MAS) itu menegaskan, dia sememangnya bercita-cita untuk mengikut jejak langkah bapanya, Kapten Ismail Abu Bakar sejak kecil lagi meskipun menyedari profesion tersebut dikuasai kaum lelaki.
Berbicara lanjut mengenai penglibatannya dalam bidang penerbangan, jelas anak kedua daripada empat beradik itu, dia memasuki akademi itu selepas menamatkan pelajaran di Sekolah Menengah Kebangsaan Perempuan Seri Aman, Petaling Jaya.
Menurutnya, dia tidak pernah membayangkan dirinya bekerja di pejabat. Malah ‘pejabat’ setinggi 30,000 kaki di angkasa hari ini membuktikan kesungguhan anak gadis itu mengotakan apa yang diimpikan sedari kecil.
Bukan itu sahaja, kegigihan itu membuktikan kesungguhannya di dalam bidang penerbangan apabila dia telah melakukan lebih 4,000 jam penerbangan.
Jumlah tersebut melayakkan Illyaquila atau lebih senang disapa Aquila menyandang jawatan kapten.
Bagaimanapun, anak kelahiran Kuching, Sarawak itu terpaksa menunggu sehingga umurnya mencecah 26 tahun untuk bergelar kapten.
“Alhamdulillah, sepanjang lima tahun dengan AirAsia, saya telah melakukan lebih 4,000 jam penerbangan.
“Kalau diikutkan saya layak bergelar kapten tetapi perlu melalui pelbagai ujian dan temuduga sebelum diluluskan untuk mendapat empat ‘calit’ (empat bar).
“Lagi satu, saya juga terpaksa menunggu sehingga umur 26 tahun kerana syarat untuk menjawat jawatan kapten mestilah berumur 26 tahun ke atas dan saya akan setia menunggu,” ujarnya sambil tersenyum manja.
Dia yang juga memiliki lesen B (motor berkuasa tinggi) sememangnya merupakan anak gadis yang mampu pergi jauh.
Ini terbukti apabila dia merupakan salah seorang jurulatih (ground traning instructor) kepada pelatih-pelatih yang baru menyertai AirAsia.
Sementara itu, Kapten Norashikin Onn merupakan orang lama dalam bidang penerbangan.
Melibatkan diri dalam dunia penerbangan sejak tahun 1996, wanita itu mempunyai pengalaman yang tidak ternilai.
Pernah berdepan dengan pelbagai dugaan dan kerenah penumpang, bagi Norashikin semuanya adalah lumrah dan dia sudah lali dengan situasi tersebut.
Tidak pernah menyesal apatah lagi ‘penat’, dia menjadikan semuanya sebagai dorongan untuk terus maju dalam bidang yang diminati itu.
Wanita kelahiran Shah Alam, Selangor itu mengakui pernah bercita-cita untuk menjadi seorang angkasawan wanita.
Bagaimanapun jelasnya, tidak dapat menaiki kapal angkasa, dapat mengendalikan kapal terbang pun sudah memadai.
Sebagai kapten wanita pertama AirAsia, Norashikin yang mengikuti kelas penerbangan di Florida, Amerika Syarikat (AS), berpendapat seorang juruterbang memerlukan kefahaman dan kearifan yang tinggi dalam melaksanakan tanggungjawabnya dengan penuh dedikasi.
“Dalam masa-masa getir, seorang juruterbang perlu bertindak dengan tenang, tidak panik dan mengikut prosedur yang ditetapkan.
“Buat masa sekarang saya gembira dengan kerjaya yang disandang hari ini. Tidak pernah terfikir atau merancang untuk bersara dari bidang ini kecuali kesihatan tidak mengizinkan,” katanya.
Norashikin yang menyertai AirAsia sejak tahun 2005, hari ini mengemudi pesawat Airbus A320 dan telah melakukan lebih 9,000 jam penerbangan.
Begitupun, ketiga-tiga juruterbang wanita itu menegaskan, walaupun kerjaya itu nampak senang tetapi sebenarnya ia bukanlah mudah seperti yang disangka.
Ini kerana setiap enam bulan mereka akan menduduki peperiksaan selain melalui latihan simulasi untuk persiapan menghadapi situasi akan datang.
Bagaimanapun, kepuasan jelas terlihat pada riak wajah masing-masing. Semuanya gembira dengan kerjaya yang disandang hari ini.
Bagi mereka terutama wanita-wanita yang bercita-cita ingin juruterbang selalulah memantau iklan di akhbar-akhbar utama selain laman sesawang rasmi mana-mana syarikat penerbangan untuk memohon.
Dengar cerita April ini akan ada pengambilan baru!

Oleh mariatul qatiah zakaria
Gambar Nurfadhila Roslei (Pelatih Unisel)

1 comments:

Unknown berkata... Reply To This Comment

Assalammualaikum cita cita saya juga ingin menjadi seorang juruterbang sepeti Kak Hafizah kita.Tahniah Kak hafizah kerana telah berjaya mengemudi Airbus A330 .Saya sangat bangga dengan akak .I hope you read my massage ,sis .I want to be like you .Kak boleh tak akak bantu saya bagaimana untuk jadi seperti akak . Dan saya harap juga saya dapat berjumpa dengan akak untuk mengetahui serba sedikit tentang kelayakan akademik untuk menjadi seorang Pilot . This is my number phone 0197469900 .(Amelia)