Sabtu, 30 April 2011

Perkahwinan gilang-gemilang


PUTERA William dan isterinya Catherine, Duchess of Cambridge, menaiki kereta kuda Diraja, State Landau 1902 menuju ke Istana Buckingham selepas majlis perkahwinan mereka di Gereja Westminster Abbey, semalam . - REUTERS
LONDON 29 April - Dengan senyuman tenang sambil menyarung sebentuk cincin perak di jari manis kiri Kate Middleton, Putera William hari ini sah bergelar suami dalam satu upacara gilang gemilang yang diadakan di Gereja Westminster Abbey, tengah London hari ini.
Penyatuan dua jiwa melalui ikrar perkahwinan yang dilafazkan kira-kira pukul 6.25 waktu Malaysia itu turut disaksikan lebih dua juta penonton di seluruh dunia dan dihadiri kira-kira 1,900 tetamu diraja di gereja tersebut.
Putera William yang segak berbaju uniform merah tentera Ireland kelihatan tenang menyapa ketibaan Middleton dan sesekali menjeling ke arah pengantinnya yang anggun berpakaian gaun putih gading rekaan Sarah Burton dengan tiara serta layah panjang.
Hanya dengan perkataan 'saya sudi', Middleton yang nampak gementar tetapi terus melemparkan senyuman selamat bergelar isteri selepas bertukar ikrar di hadapan Ketua Biskop Canterbury, Rowan Williams.
Istana Buckingham hari ini turut mengurniakan gelaran Duke dan Duchess of Cambridge kepada pasangan berusia 29 tahun itu sejurus mereka berkahwin.
Sama seperti hari bahagia Putera Charles dan Puteri Diana pada 29 Julai 1981, perkahwinan diraja kali ini turut menarik perhatian dunia serta rakyat Britain apabila kira-kira sejuta penduduk memenuhi laluan perarakan ke Westminster Abbey.
Terdahulu, Putera William yang diiringi pengapit yang juga adiknya, Putera Harry tiba di gereja tersebut kira-kira pukul 5.20 petang waktu Malaysia diikuti Middleton bersama bapanya, Michael, pada pukul 6.05 petang.
Selepas majlis perkahwinan di Westminster Abbey, pasangan Duke dan Duchess of Cambridge itu diarak menaiki kereta kuda State Landauke 1902 yang pernah digunakan Putera Charles dan Puteri Diana semasa perkahwinan mereka ke The Mall untuk melambai kepada rakyat dari balkoni dan ke Istana Buckingham bagi majlis resepsi dihadiri 650 tetamu.
Majlis perkahwinan itu turut dihadiri keluarga diraja dunia antaranya Putera Albert II dari Monaco bersama Charlene Wittstock dan Yang diPertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin dan Permaisuri, Tuanku Nur Zahirah serta selebriti terkenal seperti David Beckham dan isterinya, Victoria. - AFP

0 comments: