Ahad, 7 Ogos 2011

Denyutan Lampu Impuls membuang bulu


PROSES IPL yang hanya mengambil masa kurang daripada 15 minit dilakukan

MEMBUANG bulu yang tidak diperlukan di tubuh bukan hanya soal stailo atau trend, sebaliknya ia adalah keperluan bagi sesetengah golongan. Tidak dinafikan, ada juga yang selesa menyimpan bulu - bulu di badan mereka.
Dari aspek kebersihan juga, bulu dan helaian rambut di tubuh perlu sentiasa bersih dan dirapikan untuk mengelak rasa kurang selesa orang yang berdampingan dengan kita.
Jika sebelum ini pengalaman mencabut bulu menggunakan proses melilin atau laser yang menyakitkan, kini anda mempunyai pilihan menerusi Denyutan Lampu Impuls atau dikenali sebagai Intense Pulsed Light (IPL),
IPL merupakan rawatan pengurangan bulu dan kekal sehingga dua tahun.
Berteraskan moto kebersihan, kepantasan dan kualiti, salun waxing (pelilinan), Strip menawarkan perkhidmatan kaedah terkini IPL.
IPL merupakan kaedah pengurangan dan pembuangan bulu atau rambut separa kekal yang menggunakan penapisan saluran cahaya impuls untuk meluluhkan bulu dari akar.
Kaedah ini akan melambat pertumbuhan semula bulu dan terdapat juga sebahagian bulu yang tidak akan tumbuh kembali.
Dalam pada itu, ia akan membantu memutihkan pigmentasi kulit serta mengurangkan masalah pertumbuhan bulu dalam kulit.
Rawatan ini dilihat jauh lebih selesa dan tidak sama dengan kaedah pembuangan bulu laser.
IPL merupakan tenaga haba yang dihasilkan oleh lampu spektrum lebar manakala laser ialah tenaga haba dihasilkan melalui titik fokus tenaga lampu.
"Jangka masa rawatan IPL juga pantas kerana setiap denyutan lampu impuls dapat meliputi kawasan permukaan yang besar. Sebaliknya laser lambat kerana setiap pancaran laser hanya boleh meliputi kawasan permukaan yang kecil.
"Jika masa adalah terhad, maka kaedah IPL merupakan kaedah yang paling sesuai. Ini kerana melalui siri rawatan yang ditetapkan, pertumbuhan semula bulu akan menjadi lemah malah ia boleh menghasilkan keadaan bebas bulu untuk jangka masa dua tahun atau lebih," Pengurus Kumpulan Perhubungan Awam, Strip Ministry of Waxing, Janet Lim.
IPL boleh dilakukan pada hampir semua permukaan kulit seperti di bahagian kaki, bahagian peribadi (Brazilian), bahagian belakang, bawah lengan, tangan malah di bahagian atas bibir (10 sesi diperlukan untuk rawatan pengurangan bulu di muka).
Dengan adanya rangkaian 31 stor perniagaan seluruh dunia, Strip telah mengendalikan lebih dari 500,000 rawatan IPL yang merupakan hak milik Strip dan telah diubah suai untuk menjamin keselesaan dan keberkesanan maksimum terhadap pelanggan.
-Oleh RABIATUL ADAWIYAH KOH ABDULLAH, Foto AZRUL EDHAM MOHD AMINUDDIN

0 comments: