Isnin, 18 April 2011

10 kereta terpantas di dunia


           Demam Formula Satu baru sahaja berlalu apabila Litar Antarabangsa Sepang menjadi tuan rumah untuk perlumbaan kedua musim 2001 yang dijuarai oleh pelumba Red Bull, Sebastian Vettel.
Sememangnya memiliki kereta terlaju adalah idaman kebanyakan daripada kita tetapi harganya yang menjadi penghalang dan pengeluarannya juga adalah terhad.
Jika hendak dinilai kereta paling laju di dunia, sebenarnya terdapat pelbagai jenis kereta yang berjaya mencapai status itu tetapi ia lebih kepada kereta prototaip atau kereta ujian.
Pada tahun 1970, ujian jentera Blueframe yang menggunakan kuasa roket berjaya mencapai kelajuan 1,000 kilometer sejam (km/j).
Kira-kira 27 tahun selepas itu, jentera kipas turbo buatan Britain iaitu Thrust SSC memecahkan rekod dengan kelajuan 1,223 km/j, sekaligus menjadi kenderaan darat pertama yang mencapai kelajuan supersonik (kelajuan bunyi).
Tahun ini, sebuah lagi jentera keluaran Britain yang diberi nama Bloodhound SSC akan berusaha mencapai kelajuan sehingga 1,600 km/j.
Bagaimanapun, ruangan Tekno minggu ini menyenaraikan 10 kereta terpantas di dunia yang boleh dipandu secara sah di jalan raya, bukannya kereta konsep, kereta lumba atau kereta yang telah diubahsuai.
Menurut laman web http://www.thesupercars.org, 10 buah kereta terlaju di dunia 2010-2011 ialah:
Kredit: MOHD. RIDZWAN IMAN

0 comments: