Ahad, 24 April 2011

PM Singapura belum mahu sistem dua parti


SINGAPURA 22 April - Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong yang telah mengisytiharkan pilihan raya pada 7 Mei ini, berkata negara republik pulau itu belum bersedia untuk memiliki sistem politik dua parti. 

Parti Tindakan Rakyat (PAP) pimpinannya, yang telah memerintah Singapura sejak merdeka pada 1965, boleh diduga akan memenangi pilihan raya.

Namun, para penganalisis berkata, parti itu tidak mungkin dapat mengulangi pencapaian besar pada pilihan raya 2006 apabila ia meraih 82 kerusi daripada 84 yang ditandingi dengan meraih undi dua pertiga.

Dua kerusi pembangkang dimenangi oleh Low Thia Khiang iaitu Setiausaha Agung Parti Pekerja Singapura dan Chee Soon Juan, Setiuasaha Agung Parti Demokratik Singapura.

''Untuk membentuk pembangkang sebagai teman berlawan, ya anda boleh melakukannya.  

Untuk membentuk pembangkang untuk menjadi persediaan bagi anda bertukar, itu adalah cadangan lain sama sekali.

''Anda sentiasa boleh membentuk dua pasukan. Soalnya, apakah kualitinya? Apakah mereka akan menjadi sebaik pasukan 'semua bintang' anda?,'' katanya dalam wawancara dengan akbar Straits Times hari ini.

Hsien Loong berkata, sistem dua parti boleh memecah-belahkan untuk sebuah negara yang memiliki berbilang kaum.

''Apakah yang membahagikan dua kumpulan penyokong ini? Apakah bangsa? Ia amat berbahaya. Apakah ia kelas? Ia mungkin, seperti di United Kingdom, tetapi ia tidak bagus untuk Singapura. Apakah dasar-dasar? Saya rasa tidak mungkin kerana di Singapura, anda tidak mempunyai pilihan dasar untuk dibuat.

Parti pembangkang Singapura yang kecil bilangannya akan bertanding di semua atau hampir kesemua 87 kerusi yang dipertandingkan bulan depan, lapor media tempatan.

Pada pilihan raya sebelum ini, PAP yang berkuasa, telah memenangi sebilangan besar kerusi tanpa pertandingan disebabkan pembangkang gagal meletakkan calon mereka.

Hsien Loong yang merupakan anak kepada pengasas Singapura iaitu Lee Kuan Yew, juga berkata, isu-isu seperti inflasi dan harga hartanah juga boleh memberi impak dalam pengundian.

Beliau bagaimanapun tidak mahu mengulas panjang mengenai potensi PAP dalam pilihan raya kali.

''Saya rasa 66 peratus adalah angka yang sangat tinggi,'' katanya yang merujuk kepada peratus undi yang diperolehi PAP pada 2006.

''Sama ada kita akan mencapai paras itu, saya tidak boleh kata,'' katanya. - REUTERS

2 comments:

ejulz berkata... Reply To This Comment

ada baek dn buruk sistem 2 parti ni.. baek dia bila kedua2 parti bersaing dlm pbangunan negara utk mngambil hati rakyat.. buruk dia bila diorang gaduh macam budak2.. huHu

♥namapenuh.blogspot.com♥ berkata... Reply To This Comment

@ejulz tulah antara sebab dorang (PM) x nak buatkan..