Jumaat, 15 Julai 2011

Menjadi mangsa kerakusan teman lelaki


PETIKAN AKHBAR

MASALAH sosial terutamanya yang melibatkan remaja perempuan hamil luar nikah benar-benar tidak mengenal mangsa. Bukan sahaja anak mangsa perceraian mudah terjebak, begitu juga si remaja yang dalam kawalan ibu bapa!

Sebab itu orang tua ada berkata menjaga lembu sekandang adalah lebih mudah daripada menjaga anak perempuan seorang.

Begitulah yang terjadi kepada Mardiah Mahmud (bukan nama sebenar), 14, yang merupakan anak tunggal yang selama ini menjadi belahan jiwa, segunung intan ibu bapanya.

Namun akhirnya angkara hubungan dengan teman lelaki, Mardiah kini mengandung anak luar nikah.

Mardiah sama sekali tidak menduga bahawa teman lelaki yang selama ini begitu dipercayai akhirnya tiada beza seperti lelaki-lelaki rakus yang lain.

“Saya kenal Faizal (bukan nama sebenar) bukannya baru. Kami kenal lama, hampir empat lima tahun rasanya. Tapi tak sangka dia sanggup buat saya begini,” ujar Mardiah sambil menahan sebak.

“Ayah seorang yang sangat garang,” katanya pendek.

Kata-kata yang cukup mematikan soalan dan segala-galanya terjawab dengan sendirinya. Apabila si ayah bertindak seperti itu, maka teman lelaki adalah satu cara untuk Mardiah melarikan diri.

Berbanding remaja lain yang lazimnya agresif dan aktif, Mardiah adalah sebaliknya. Jiwanya sangat halus. Orangnya lemah lembut dan lebih banyak tersenyum daripada berkata-kata.

Maka kelembutannya sangat bertentangan dengan sikap bapanya yang sering mengongkong dan mengawal yang menyebabkan hatinya mudah terguris dan banyak tangisan dipendam dalam hati.

Beliau tidak mampu untuk memberontak. Namun dengan kehadiran Faizal, maka figura seorang ayah semakin hilang dari pandangan mata dan diganti Faizal yang pandai mengambil hati.

Ditambah lagi Faizal yang lebih berusia daripadanya (19 tahun) dilihat sebagai seorang pemuda yang matang, yang tidak mungkin akan mengambil apa-apa kesempatan ke atasnya.

Mardiah lebih mengikut telunjuk Faizal. Hubungan mereka terjalin baik tetapi penuh berhati-hati terutamanya daripada pengetahuan ibu bapa Mardiah.

Sehinggalah tanpa di sangka, pada suatu hari yang berlakunya tragedi itu, Faizal telah menunjukkan belangnya yang sebenar.
Ketika mereka bersama menaiki motosikal yang asalnya bertujuan untuk berjalan-jalan tetapi akhirnya melencong ke sebuah rumah kosong.

“Saya benar-benar tergamam. Faizal bertukar umpama singa yang buas. Saya tidak mampu melawan dan melarikan diri apabila di rumah kosong itu. Saya menjadi mangsa kerakusan nafsu Faizal.

“Tetapi apabila Faizal berjanji untuk bertanggungjawab, saya pun (senyap)....” katanya.

Apabila tidak datang haid selepas peristiwa hitam itu, Mardiah tidak sedikit pun bimbang kerana sebelum ini pun beliau sering mengalami kitaran bulanan yang tidak teratur.

Namun segala-galanya terbongkar dan jangkaan jauh meleset apabila sebenarnya Mardiah didapati mengandung apabila disahkan oleh doktor.

Ia diketahui apabila Mardiah mengadu mengalami sakit-sakit di bahagian pinggang dan mengalami bengkak di kaki dan akibatnya doktor menemui punca sebenar yang menyebabkan beliau sakit-sakit itu!

Saat itu, ibu bapa mana dapat menyorokkan muka. Satu-satunya anak yang selama ini begitu dijaga dan dikawal akhirnya memalitkan arang di muka mereka.

Namun malu itu cepat-cepat hendak ditutup. Mardiah segera dihantar ke Baitul Fiqh bagi membolehkan remaja ini menjalani tempoh mengandung sehingga selamat bersalin tanpa diketahui oleh sesiapa.

Yang membezakan lagi antara dua kes remaja ini, iaitu Kartini akan menyerahkan anak yang bakal lahir sebagai anak angkat kepada satu pasangan suami isteri.

Sementara Mardiah memberitahu bahawa ibunya ingin membela dan menjaga anak yang bakal lahir itu.

Persamaan antara kes Kartini dan Mardiah ini hanyalah satu - mereka tidak mengambil sebarang tindakan undang-undang terhadap jenayah perkosaan yang dilakukan oleh teman lelaki masing-masing.

0 comments: