Khamis, 21 Julai 2011

Penggodam Anonymous dibicara


WASHINGTON 20 Julai - Pihak berkuasa Amerika Syarikat (AS) hari ini menahan 16 orang atas tuduhan mengambil bahagian dalam serangan siber termasuk cubaan melumpuhkan laman web eBay, PayPal sebagai hukuman kerana menjatuhkan pelanggannya, WikiLeaks.

Ejen Biro Siasatan Persekutuan (FBI) menahan 14 orang di sini dan sembilan negeri lain atas kesalahan menyerang laman web tersebut yang berlaku Disember lalu yang didakwa dilakukan oleh kumpulan penggodam Anonymous.

Ia merupakan tindakan terbesar pihak berkuasa yang kebelakangan ini sering menghadapi serangan siber berprofil tinggi.

Institusi kewangan seperti PayPal, Visa dan MasterCard menarik balik perkhidmatan untuk WikiLeaks tahun lalu selepas laman web tersebut menerbitkan laporan rahsia yang memalukan diplomatik AS sekali gus meregangkan hubungan antara Washington dan banyak sekutunya.

Menurut dakwaan yang difailkan di mahkamah persekutuan San Jose, California, penggodam yang bertindak balas dengan apa yang digelar 'serangan perkhidmatan penafian' menyerang laman-laman web syarikat tersebut dengan meminta maklumat dan menjadikan penggunanya tidak sah.

Seramai 14 individu tersebut didakwa atas kesalahan konspirasi yang membawa kepada penjara maksimum lima tahun, dan maksimum 10 tahun atas kesalahan kerosakan yang sengaja dilakukan ke atas komputer yang dilindungi .

Tertuduh berumur antara 20 hingga 42 tahun dan tinggal di Alabama, Arizona, California, Colorado, daerah Columbia, Florida, Massachusetts, Nevada, New Mexico dan Ohio. - REUTERS

0 comments: