Selasa, 19 Julai 2011

Perangkap lalat buatan pelajar


Linus ak Merayang, Bennetson Micheal Lai dan Lanado Bnaggit ak Lani
bangga menunjukkan hasil ciptaan mereka pada ITEX di Kuala Lumpur,
baru-baru ini.

UJIKAJI yang dilakukan di sekolah oleh tiga sekawan yang sering diganggu oleh lalat menyebabkan mereka mula bersetuju untuk menghasilkan perangkap lalat.

Pelajar Sekolah Kebangsaan Nanga Pak iaitu Linus ak Merayang, Bennetson Micheal Lai dan Lanado Bnaggit ak Lani di bawah seliaan guru sains mereka, Alex Antas anak Balo membina perangkap lalat.

Pelajar berusia 12 tahun itu menggunakan bahan-bahan buangan seperti botol minuman plastik 1.5 liter, botol minuman plastik 500 liter, blok kayu untuk dijadikan tapak 11 sm x 11 sm x 2sm, tiang kayu 25 sm x 2sm x 0.5 sm, selotep dan gelang getah.

Linus berkata, perangkap lalat berfungsi apabila lalat hinggap pada umpan seperti ikan kering.

Lalat yang masuk ke dalam perangkap akan masuk ke dalam injap dan dalam botol satu lagi apabila terbang semula.

“Lalat yang terperangkap boleh dibunuh dengan cara merendam perangkap ke dalam air atau membungkus perangkap dengan plastik bagi melemaskan lalat," katanya semasa ditemui semasa Pameran Reka Cipta dan Inovasi (ITEX) 2011 di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Perangkap lalat boleh digunakan untuk memerangkap lalat di kawasan yang banyak lalat seperti kawasan perumahan, kedai makan, restoran, kantin, dewan makan sekolah dan ladang ternakan.

Kos menghasilkan perangkap lalat amat rendah dan mampu dimiliki oleh sesiapa saja.

Oleh KHAIRUNNISA SULAIMAN

1 comments:

Unknown berkata... Reply To This Comment

wah, teror nya budak tu...
kecik2 dah terserlah genius dia kan... bangga mak pak...