Jumaat, 15 Julai 2011

Jangan 'simpan' anak istimewa


Merangsang pergerakan dan minda kanak-kanak istimewa melalui sentuhan.


JIKA tidak kerana penerimaan positif si ibu, pasti Muhammad Alif Daniel Norzarimi, 6, masih belum mampu menunjukkan respons yang baik terhadap perkara yang berlaku di sekelilingnya.

Muhammad Alif Daniel merupakan antara penghidap cerebral palsy (CP), penyakit yang menyebabkan perkembangan motornya agak lambat.

Penyakit yang dihidapi sejak berumur empat tahun itu menyebabkan petumbuhannya agak berbeza daripada kanak-kanak normal.

Yakin dengan hikmah dan menerima ketentuan Ilahi sepenuhnya, membuatkan ibunya, Haslina Suhaida Sirat, 35, tidak pernah kesal malah menerima seadanya apa yang telah ditentukan Allah SWT ke atas Muhammad Alif Daniel, sebagai ibu, apa yang boleh dilakukan ialah mencari rawatan terbaik untuk permata kesayangan.

Menurut Haslina Suhaida, anaknya perlu sentiasa dirujuk ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) oleh kerana perkembangan motor yang agak lambat tidak seperti bayi normal lain.

"Ketika mengandungkan Muhammad Alif, semuanya berjalan lancar dan tiada masalah. Saya bersalin secara pembedahan. Menurut kata doktor, ketika proses kelahiran tersebutlah oksigen tidak sepenuhnya sampai ke otak bayi dan mengakibatkan kecederaan," jelas Haslina ketika ditemui di Pusat Dalam Komuniti (PDK) 4 Divisyen, Desa Tun Hussien Onn, Kuala Lumpur.

Pada mulanya Haslina Suhaida mengakui sukar menerima hakikat bahawa bayinya mengalami kecacatan otak.

Namun setelah diterangkan oleh doktor, dia terus mengubah persepsi tersebut dan mengambil langkah sewajarnya.

"Awalnya saya dan suami memang tidak boleh terima. Bagi kami tidak mungkin kami mempunyai anak yang cacat.

"Memang sebagai ibu bapa akan terbit perasaan penafian tersebut. Tapi kami suami isteri kemudian mengambil pendekatan berbincang demi kebaikan Muhammad Alif. Kami perlu berikhtiar terutama demi masa depannya.

"Dalam pada meneruskan rawatan hospital, kami mencari pusat terapi yang sesuai untuk kes Muhammad Alif dan pada masa yang sama melayan Muhammad Alif sebaiknya ketika di rumah.

"Kami tidak mahu anak ini terasa tersisih kerana dia juga berhak menerima yang terbaik daripada kami," ujarnya yang turut tidak melupakan ikhtiar cara tradisional untuk anak tersayang.

Tahun demi tahun, anaknya itu membesar dengan tumbesaran fizikal yang normal seperti kanak-kanak lain.

Karakter Muhammad Alif juga sama seperti kanak-kanak lain, adakalanya riang, marah dan yang pasti dia sangat manja, yang paling penting menurut Haslina Suhaida, ialah rangsangan supaya anaknya itu tahu fungsi kehadirannya ke dunia ini.

Haslina Suhaida juga sering dipesan oleh suami agar tidak menangis di depan Muhammad Alif.

Semuanya demi merangsang perkembangan positif anak mereka.

"Alhamdulillah, anak saya ini boleh bercakap macam orang lain. Setakat ini saya perhatikan cara dia berfikir pun tidak begitu lambat.
"Malah dia anak yang prihatin akan perasaan saya dan pandai hiburkan kami sekeluarga.

"Dia juga sudah boleh menghafal dan ingatannya juga kuat. Malah Alif boleh menghafal dialog dalam rancangan Maharaja Lawak (rancangan televisyen kegemarannya) dan mengulang aksi pelawak dalam rancangan tersebut di hadapan ahli keluarga yang lain," ujar Haslina Suhaida.

Dia tidak menafikan sokongan ahli keluarga amat penting pada diri dan anak yang menghidapi CP.
Namun jika tidak didedahkan dengan terapi bersesuaian agak sukar untuk memastikan penghidap CP boleh meneruskan kehidupan mereka seperti biasa.

Muhamad Alif telah menjadi pelatih di PDK 4 Divisyen sejak umurnya setahun.

Dalam kelas yang diadakan dari hari Isnin hingga Khamis itu, Muhammad Alif diajar cara menguruskan diri menggunakan pelbagai pendekatan.

Malah dia adalah pelatih yang bertuah kerana berpeluang menikmati terapi dalam sebuah bilik khas yang dinamakan Multi Sensory Room (MSR) atau bilik terapi pelbagai pancaindera.

Sejak mengikuti sesi seminggu sekali dalam bilik tersebut, Muhammad Alif menjadi lebih aktif dan merangsang mindanya menjadi semakin positif.

Haslina Suhaida yakin tindakannya menghantar Alif ke PDK dan sesi di MSR mempercepatkan proses anaknya menjadi lebih baik dari dahulu.

"Nasihat saya kepada ibu bapa yang mempunyai anak yang menghidapi penyakit berkaitan otak agar jangan 'menyimpan' anak tersebut di rumah.

"Ikhtiar dengan cara yang betul pasti akan memberikan kesan positif untuk anak tersebut, percayalah," ujarnya.

Oleh NOOR FAZRINA KAMAL
Gambar IRWAN MAJID

0 comments: