Isnin, 18 Julai 2011

Penghujung nyawa


MATI itu pasti!
Dia pasti, ini bukan soal keliberalan mutlak individu, ini adalah soal nyawa, soal hidup. Soal sebuah anugerah. Bukan di tangan manusia diberikan kuasa untuk mengakhiri nyawa manusia lain segampangnya atau nyawanya sendiri.

Pintu wad C 4-32 terkuak. Macet mesin penyambung hayat dan alat perakam oksigen mengisi sunyi. Dia masuk. Dua orang jururawat, baru usai membersihkan tubuh pesakitnya mohon permisi keluar.

Dia menghampiri jendela yang masih kemas tertutup. Mengintai kalau-kalau kelibat Eddie sudah menunggunya di luar. Masih belum tiba. Lokasi bilik pesakit yang dibina menghadap taman dengan jendela yang sengaja bersaiz besar amat strategik. Dari situ, dia boleh mengintai separuh daripada bandar Copenhagen.

Dia kembali rapat ke lereng katil. Fail hitam dicapai. Ali Khan-nama yang tertera di hujung kepala katil. Suhu badan pesakit tetap sama-tidak menurun. Tekanan darah si pesakit masih rendah akibat luka besar di kepalanya. Irisnya menyelongkar beg darah yang berjuntai ke bawah. Ralit dia memerhati titis-titis ubat-ubatan dan darah yang disalurkan menerusi wayar ke urat arteri pesakit. Bunyi ventalitor menghenjut turun naik dada pesakit membunuh lamunannya.

Fail laporan yang kejap di tangan dibaca.

Imej tengkorak oleh alat pengimbas CT scan mendedahkan ada gumpalan darah beku dan kawasan bengkak lebih besar pada bahagian otak kanan. Kesan hentakan kuat kepala dengan stereng yang mengakibatkan luka yang parah. Pesakit kehilangan darah yang banyak.

Dia memasang jeda. Memeriksa wayar-wayar yang berselirat di sekitar kepala pesakit. Semuanya baik. Laporan tadi ditelek kembali.

Jumlah cecair yang mengisi ruang antara otak dan tengkorak si pesakit terlalu sedikit. Cecair lazimnya berfungsi sebagai penyerap tekanan, namun apabila keduanya saling berlanggar pada kelajuan tinggi, dan tengkorak secara tiba-tiba berhenti, cecair yang bertindak sebagi buffer tidak cukup antara permukaan tisu otak yang licin dan lapisan keras tengkorak. Otak membengkak akibat lebihan air dalam tisu otak.

Dia menutup fail. Permintaan Eddie melalui telefon sebentar tadi bersilih ganti dengan amanat daripada Professor Sallah Hussain, pensyarahnya ketika dia menuntut di university of Science and Technology, Jordan.

“Tidak kira secara aktif ataupun pasif, matlamat tidak pernah menghalalkan cara. Dalam Islam, tidak ada perbezaan antara pasif dan aktif memandangkan matlamat keduanya adalah untuk mengkhatamkan nyawa manusia. Sebagai pengamal perubatan, tidak kira jika mereka sekadar memberi nasihat ataupun menolong, mereka tetap dikira bersubahat dan hukumnya tetap sama.”

Dia meninggalkan signature di hujung sudut kertas laporan. Tanda pesakit telah diperiksa. Ada keluhan yang diheret sama keluar daripada wad. Tetapi yakin, keputusannya adalah muktamad!

Prinsip

“Aku berpegang pada prinsip, bukan sekadar logik akal semata-mata. Agama adalah prinsip. Wahyu mengatasi rasional manusia.”

Mereka berdua berjalan beriringan. Tanpa membiarkan masanya larut hanya dengan berjalan, laju Emilda mendahului Eddie Khan menuruni anak tangga untuk ke taman yang dibina mengunjur mengikut cerun topografi bukit. Duga Emilda, Hospital Bispebherg yang dibina dengan keluasan 21 hektar ini boleh diibaratkan umpama sebuah oasis hijau ditengah-tengah kesibukan kota Copenhagen.

Emilda, antara yang bertuah daripada jumlah 3000 orang staff yang bertugas di situ. Saban hari, setelah penat bekerja, taman ini jadi tempat dia menyeka peluh. Hampir tujuh tahun Emilda bekerja sebagai doktor di situ, dia hafal sejarah Hospital Bispebjerg yang dibina pada tahun 1907 dan siap enam tahun kemudian. Bispebjerg dibina sekitar tahun 1850-an setelah ramai yang berhijrah ke kota lewat era perindustrian bermula.

Emilda yang hampir tergelecah dengan kasut tumit tingginya, sempat berpaut pada lengan Eddie. Gesit, dia menarik semula tangannya setelah posisinya stabil.

“Tidak ada masalah, Emilda. Tidak perlu kau takut, kau di Denmark sekarang, bukannya Malaysia. Permintaan ini bukannya sukar. Kau punya kepakaran itu sebagai seorang doktor.”

Emilda mewakafkan langkah. Tubuh kecil moleknya dipusingkan ke belakang-tepat menghadap landahur yang berdiri satu anak tangga mengatasinya. jejaka kacukan Denmark-India itu direnung. Semakin mengecil. Eddie pegun sambil tangan masih merogoh poket celananya.

“Ini bukan soal latar geografi yang menghalang, Eddie. Ini soal halal haram. Sungguhpun kau seorang optometris, harus kau juga celik undang-undang bahawa hanya tiga negara di dunia ini yang menghalalkan euthanasia, tidak termasuk negara kau.”

Atonansi tinggi yang dilantunkan Emilda tidak menjadi batu penghalang untuk Eddie terus mengekori gadis genit itu. Jejaka yang berkaca mata dengan hidung mancung terpatuk itu masih tidak berputus asa untuk meracuni kotak fikiran Emilda. Dia berlari anak mengejar setelah ditinggalkan Emilda sendirian di belakang.

“Kau tahu Eddie, semakin bijak dunia, teknologi semakin laju membiak. Dengan sentuhan ajaib dadah, mesin penyambung hayat, pemindahan organ mahupun organ tiruan, penghujung nyawa manusia seakan dapat ditangguh. Namun pesakit yang kronik dan nazak jugalah yang tetap lelah bertarung dengan derita meskipun nyawa dapat dipanjangkan. Atas nama simpatilah lantas euthanasia dihalalkan.”

Emilda memperlahankan kelajuan derapan kakinya. Mereka berpapasan dengan sekumpulan warga emas yang ceria sedang berjogging di turapan pejalan kaki.

“Masakan semudah itu kau melupakan kisah yang membingungkan mahkamah ketika Robert Ruskin yang menembak mati ibunya yang sedang terlantar bertarung dengan kanser. Berhujahkan sebaris ayat; ‘dia yang meminta saya melakukannya’, pembunuh yang menembak ibu kandungnya sendiri tiga das berturut-turut itu dilepaskan. Kau lihat bila jenayah dimanipulasikan pihak tertentu.”

Kot putih ditanggalkan dan disidai di lengan. Emilda memeluk tubuh.

“Tapi Emilda, ianya sudah diterima sebagai norma masyarakat Barat. Tidak ada masalahnya...”

Emilda diam. Eddie juga turut terdiam seketika. Gesit Emilda melabuhkan punggungnya di atas bangku yang dikelilingi aneka bunga. Sengaja dia memilih ruang yang tampak privasi untuk lebih selesa berbicara. Haruman mawar yang sedang galak mengembang di penghujung musim semi mengapung rongga hidung. Tas tangan diletakkan di sebelah. Kemudian, tanpa izin Eddie meriba tas kulit Emilda dan duduk di sebelahnya.

"Eddie, aku kira kau sebagai lelaki yang dibesarkan di Copenhagen, kau akan lebih arif bahawa Barat selalu bergelut dengan konflik hidup mereka sendiri. Sehingga hari ini, euthanasia masih dalam perdebatan dan pertikaian. Tetapi, sebagai Muslim, kita berbeza. Aku mafhum masyarakat di sini menerima euthanasia dengan alasan ia adalah mercy killing. Kematian secara rahmat. Apatah lagi, kalau ianya atas permintaan pesakit sendiri mahupun ianya telah mendapat kebenaran keluarga terdekat.”

Tas tangannya diambil semula dari tangan Eddie. Dia mencelup poket tas dan mengeluarkan telefon bimbitnya. Memeriksa kalau-kalau ada pesanan baru yang masuk.

“Dan, sebagai seorang kawan, apakah kau sanggup melihat papa kawanmu sendiri menderita? Terlantar umpama mayat hidup di atas katil. Papa aku terseksa! Apa ertinya dia terus hidup kalau setiap suapan dimuntahkan kembali? Badannya seolah-olah tiada fungsi lagi. Dan aku fikir inilah cara yang terbaik...Kau punya pilihan Emilda, paling tidak matikan sahaja mesin penyambung hayat segera. Aku tidak betah melihat papa ditindih sengsara...”

Eddie Khan menyerkap rambut perangnya. Hilai tawa pasangan remaja yang sedang bercumbuan di pinggir taman hinggap memukul gegendang telingannya. Pandangannya ditumpahkan pada lelaki tua yang sedang menyapu daun- daun kering yang bersepahan. Ada segumpal geram menggempur tebing atmanya. Egonya tercabar dengan pendirian doktor muda itu.

“Tetapi Eddie, jangan kau tidak tahu FirmanNya dalam Surah Al-Baqarah ayat yang ke 216. Tuhan tidak akan melontarkan ujian di luar kemampuan hambaNya. Bermakna, Tuhan lebih tahu takah mana kemampuan kita sebelum diuji. Dan juga, harus kau tahu, sama ada ia dilakukan ketika pesakit itu sedar ataupun tidak, ia tetap dikira satu pembunuhan. Aku enggan melakukannya, Eddie. Usah mengasak aku lagi.”

Emilda bangkit. Terus dia meredah karpet hijau menuju ke deretan pohon Hycinthus berona merah jambu dan Pansy ungu yang memancing naluri perempuannya ke sana. Sedar akan Eddie telah bersebelahan dengannya, dia menjahit kembali penjelasannya.

“Islam menjadikan Maqasid shariah sebagai kompas panduan jika berhadapan sebarang masalah. Maqasid shariah adalah untuk menjaga kemaslahatan umat dan mengelakkan kemudaratan pada agama, nyawa, akal, keturunan dan harta. Ada beberapa kemaslahatan mengapa euthanasia tidak dibenarkan. Pertama, untuk memelihara kemaslahatan hidup, euthanasia sama ada secara aktif ataupun pasif adalah haram kerana mengakhiri nyawa seseorang.”

Eddie memetia seraut wajah ayu milik Emilda dalam diam. Meskipun di tengah gelojak budaya Barat, Emilda masih tetap berbaju kurung dan bertudung litup. Perempuan Melayu yang terdampar jauh di Copenhagen atas desakan kerja.

“Kedua, untuk memelihara agama, euthanasia diharamkan kerana ia adalah cubaan untuk mengkhianati tanggungjawab dan amanah sebagai manusia. Kau pun mafhum kita dicipta sebagai khalifah, apakah mungkin fikir kau khalifah akan melakukan yang demikian?"

Perasan dengan kesempatan yang diambil Eddie, Emilda duduk mencium kuntuman Pansy tadi. Wajahnya diangkat, memandang Eddie yang masih tercegat berdiri.

“Tidak terlepas yang ketiga, untuk memelihara keturunan. Seandainya euthanasia dibenarkan, kelak ia akan menggalakkan kematian secara kes bunuh diri, homosid, ataupun genosid.”

Sekuntum stedmorderblomst berona violet yang telah layur bergontai digetis Emilda. Sempat, tudungnya yang sedikit senget dikibar-kibar angin sore yang berdesir-desir kasar diperbetulkan kembali. Eddie menguis-nguis pasir dengan hujung kakinya.

“Mungkin kau tidak tahu, euthanasia ditentang kerana mungkin masih ada cara lain untuk merawat pesakit. Ikhtiar itu dituntut selagi termampu. Junjungan sendiri bersabda, setiap penyakit itu ada penawarnya kecuali mati. Dalam perubatan, masih banyak perkara yang sedang dikaji dan masih belum dibuat kajian. Tuhan tidak akan mengubah nasib kita selagi kita tidak mengubah nasib diri kita sendiri. Dieuratic yang aku berikan masih dapat membantu bengkak papamu untuk surut. Cuma, mungkin akan mengambil masa sedikit.”

Sekali lagi pandangan Emilda dan Eddie bersatu. Sebuah buku bertukar tangan. Eddie menyambut huluran Emilda.

“Bacalah, kau akan fahaminya nanti.”

Emilda melangkah ke arah siulan kawanan burung Chiffchaffs yang berdecit di celahan pohon pain yang berbaris. Dari jarak sepuluh meter, Eddie melaung, “Tapi Emilda, kau pun bersetuju dengan aku bahawa euthanasia boleh menamatkan segala penderitaan emosi dan fizikal si pesakit bukan?"

Emilda enggan berganjak pada prinsip yang dipegang selari dengan tuntutan Islam- ‘la dharara wa la dhiraar’. Tidak ada sesiapa yang akan disakitkan ataupun menyebabkan kesakitan pada orang lain.

“Itu cuma omongan manusia yang melihat, Eddie. Sedangkan sebagai Muslim, kita diajar oleh al-Quran kesakitan maut itu diukur mengikut neraca iman manusia. Mereka yang beriman akan merasa penderitaan itu suatu ujian, bahkan boleh bertukar menjadi nikmat jika sampai ke takah puncak kemanisan iman. Sedangkan, yang kafir itulah yang akan kekal merasa azab dan sakitnya. Soal meringankan penderitaan itu bukan kepada pesakit, tetapi kepada penjaga pesakit, bukan?"

Eddie ditebak rasa tidak selesa diancam soalan sebegitu. Dia melangkah ke kanan, mengambil jalan berpisah untuk kembali ke wad papanya.


Mungkar

“Terima kasih kerana mengingatkan aku daripada melakukan yang mungkar. Benar Emilda, ini soal prinsip beragama. Bukan sekadar soal melanggar etika perubatan dan menurut pertimbangan akal sahaja.”

Emilda terkesima. Tadi dia hanya bersunyian sendiri di situ. Lewat seminggu pemergian Uncle Ali Khan, dia sering singgah menziarahi makam papa teman baiknya.

“Sama-sama kasih, sahabat.”

Eddie duduk berjarak. Satu jag air mawar dihulurkan pada Emilda disambut. Eddie membaca doa, Emilda menadah tangan. Doa diamin. Mata Eddie berkaca. Emilda mengguyur siraman mawar tadi rata ke tanah.

“Kematian itu sesuatu yang pasti. Tidak diawalkan, dan tidak dilewatkan. Surah Al Munafiquun, ayat yang kesebelas berbunyi; dan Allah sekali-kali tidak akan menangguhkan kematian seseorang apabila datang waktu kematiannya. Dan Allah Maha Mengetahui terhadap apa yang kamu kerjakan”.

Eddie bangkit dan mengisari seluarnya. Dia mendahalui Emilda keluar dari kawasan perkuburan .

“Aku kagum dengan kau Emilda. Di tengah malapnya cahaya Islam di Copanhagen ini, masih ada lilin yang bertahan untuk bernyala.”

Eddie menanggal kacamata daripada pundak hidungnya.

“Terima kasih atas buku yang yang bermanfaat ini. Sekarang aku sudah jelas. Kematian papa juga membuatkan aku bermuhasabah. Nyawa adalah amanah.”

Buku Islamic Ethics of Life:Abortion, War, and Euthanasia (Studies in Comparative Religion) tulisan Jonathan E. Brockopp dikembalikan Eddie.

“Ayuh, aku hantar kau pulang”. Emilda mengangguk. Ada persoalan yang dikelek pulang bersama bilakah detik penghujung nyawaku akan datang?

Kosa kata.

* Genosid: pembunuhan (penghapusan) secara sengaja sesuatu bangsa atau kaum.

* Hemosid: pembunuhan terhadap seseorang oleh orang lain.

* Euthanasia aktif: Mempercepatkan kematian seseorang dengan tindakan secara langsung seperti menyuntik ubatan tertentu yang boleh membawa maut dengan segera.

* Euthanasia pasif: Mempercepatkan kematian dengan cara menghentikan bekalan makanan, air, ubatan atau prosedur-prosedur yang perlu bagi meneruskan hidup pesakit.

sumber: utusan malaysia

0 comments: